اقتصادی

پشت پرده ماجرای افتتاح دوباره فرودگاه سقز با اسم رمز «افتتاح نمایشی»

شخص وزیر راه و شهرسازی نیز افتتاح این پروژه را در دولت قبلی نمایشی خوانده است. مهرداد بذرپاش با تاکید بر این‌که افتتاح ویدیو کنفرانسی فرودگاه سقز بدون فراهم شدن زیرساخت‌ها در دولت قبل کاری غیر حرفه‌ای بوده، بدون اشاره به پیشرفت فیزیکی فرودگاه سقز در پایان عمر کاری دولت دوازدهم گفته است: در انتهای عمر دولت قبل برخی پروژه‌ها با ۶۰ درصد پیشرفت افتتاح شد.

بیشتر بخوانید:

اقدام عجیب رئیسی در سفر به کردستان/ ۵ طرح انجام‌شده در دولت روحانی دوباره افتتاح شد!

وعده جدید رئیسی درباره ساخت مسکن /خستگی ممنوع، نا امیدی ممنوع!

مولفه‌ای به نام مرجعیت رسانه‌ای

در حالی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران باید مرجعیت رسانه‌ای خود را حفظ کند، اخبار پیشین خود را زیر سئوال برده و آنچه در زمان افتتاح فرودگاه سقز در اواخر دوره‌ی فعالیت دولت دوازدهم منتشر کرده، را نقض کرده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در سی‌ام تیرماه سال ۱۴۰۰ نه خبری از افتتاح کامل فرودگاه بود و نه افتتاح طبق ادعای وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدئو کنفرانس اتفاق افتاده است.

مروری بر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها از جمله ایرنا، فارس و تسنیم و ایسنا و … نشان می‌دهد در این دوره تیتر اخبار همگی مرتبط با افتتاح فاز نخست فرودگاه و انجام پرواز آزمایشی بوده است.

خبرگزاری ایرنا در همین تاریخ مطلبی با تیتر «فاز نخست فرودگاه سقز به بهره‌برداری رسید»، منتشر کرده است. در این خبر تاکید شده است: فاز نخست طرح فرودگاه سقز به‌عنوان دومین فرودگاه استان کردستان با حضور استاندار کردستان و نماینده ولی فقیه در استان به بهره‌برداری رسید.

طبق اعلام صورت گرفته در این خبر، مدیرکل فرودگاه‌های کردستان در حاشیه افتتاح فاز نخست فرودگاه سقز گفته است: بهره‌برداری از فاز نخست فرودگاه سقز عیدی دولت به مردم استان کردستان است و این پروژه مهم بعد از چندین سال به بهره‌برداری رسید و در آینده هم بخش‌های دیگر آن به اتمام خواهد رسید.

پشت پرده ماجرای افتتاح دوباره فرودگاه سقز با اسم رمز «افتتاح نمایشی» / چه کسی دروغ می‌گوید؟

دیگر خبرگزاری‌ها نیز همین نکته را در اخبار منتشر شده‌ی خود منعکس کرده‌اند.

لازم به توضیح است که فرودگاه سقز به مساحت ۲۲۰ هکتار، دارای باند پرواز به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر، تاکسی وی به طول ۴۵۰ متر، اپرون به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، مسیر دسترسی به فرودگاه به طول ۴۵۰ متر است. همچنین ساختمان ترمینال فرودگاه به مساحت ۲ هزار و ۲۹۸ مترمربع، شامل سالن انتظار و ترانزیت است، ساختمان جانبی هم به مساحت ۳۳۰ مترمربع احداث شده‌است. مطالعات ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۷۵ آغاز و عملیات ساخت آن در سال ۱۳۸۴ شروع شد.

پشت پرده ماجرای افتتاح دوباره فرودگاه سقز با اسم رمز «افتتاح نمایشی» / چه کسی دروغ می‌گوید؟

همان طور که اشاره شد در نهایت فاز نخست آن در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۴۰۰ مصادف با روز عید قربان و با حضور مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور و استاندار کردستان در دولت دوازدهم شروع به فعالیت کرد و همزمان اولین پرواز آزمایشی فلایت چک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری نیز در این فرودگاه به زمین نشست. به گفته نماینده سقز و بانه مواردی مانند تکمیل دیوار پیرامونی، ساختمان نگهبانی و تکمیل ترمینال و استخدام بخشی از پرسنل محقق نشده بود. این فرودگاه که در دولت قبل ساخته شد با یک پرواز نمایشی توسط سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد.

۱۹۰۰ میلیارد برای ۷ کیلومتر

در اشاره‌ای دیگر نیز مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری سابق از تاخیر دوساله و هزینه ۱۹۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل ۷ کیلومتر پایانی یک طرح خبر داد.

حسام الدین آشنا، مشاور رسانه ای رئیس جمهوری سابق در واکنش به افتتاح راه آهن همدان- سنندج از سوی حجت الاسلام رئیسی در توئیتی نوشت: دولت جدید موظف بود فقط ۷ کیلومتر مانده را تکمیل و تا پایان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برساند. از ۲ سال تاخیر و ۱۹۰۰ میلیارد تومان اضافه گلایه‌ای نیست.

دل‌شان می‌خواهد بگویند تاریخ از ما شروع شد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره‌ی دلیل بروز چنین رفتاری تاکید کرد: به هر حال هر طرحی که افتتاح می‌شود، عقبه‌ای داشته است اما انگار مقامات دولت سیزدهم دوست دارند چنین وانمود کنند که تاریح از آنها شروع می‌شود و قبل از آنها هیچ دولتی در این کشور هیچ کاری نکرده است.

مهدی پازوکی گفت: اگر شما امروز پروژه ای را افتتاح می‌کنید، طبیعتا نشانه‌ی این است که پیش از شما کسانی در این کشور مسئولیت داشتند و کار می‌کردند. حالا پذیرش این نکته چرا برای مقامات این دولت تا این حد سخت است، نمی‌دانم.

استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: آنها ترجیح می‌دهند به جای آنکه بسازند و دستاوردی از خودشان باقی بگذارنند، دیگران را خراب کنند و بگویند فقط ما هستیم و فقط ما خوبیم اما از این نکته غافلند که افکار عمومی بسیار آگاهانه عملکرد دولت را رصد می‌کند و می‌داند هیچ پروژه‌ای دو ساله تمام نمی‌شود اما خوب مقامات این دولت راضی نمی‌شوند گه بگویند قبل ما هم کسی در این مملکت زحمت کشید.

وی گفت: طبیعتا تلاش برای دستاوردسازی به این دلیل اتفاق افتاده که خودشان هم می‌دانند عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

او گفت: می‌گفتند ما هفت هزار صفحه برنامه داریم اما در این دو سال ما حتی یک برنامه منسجم و اجرایی از آن‌ها ندیدیم.

منبع خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا