اخبار سرگرمیدنیای خودرو

مقایسه نسل جدید هیوندای سانتافه با جیپ گرند چروکی، تقابل جسارت و اصالت

نسل جدید هیوندای سانتافه با ظاهر جعبه‌ای شکل و اندازهٔ بزرگ‌تر، خود را در برابر رقیبی بنام جیپ گرند چروکی می‌بیند اما آیا می‌تواند این شاسی‌بلند باسابقهٔ آمریکایی را به چالش بکشد؟

با توجه به شکل و ابعاد نسل جدید هیوندای سانتافه، به نظر می‌رسد این خودرو درگیر رقابت مستقیم با نماد شاسی‌بلندهای واقعی یعنی جیپ گرند چروکی شود اما آیا هیوندای می‌تواند جیپ را به چالش بکشد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال قصد داریم این شاسی‌بلندها را حداقل روی کاغذ از لحاظ ابعاد، تجهیزات، طراحی، پرفورمنس و پیشرانه‌ها مقایسه کنیم. شاید عجیب به نظر برسد اما شباهت‌ها بین این دو مدل آمریکایی و کره‌ای از تفاوت‌ها بیشتر است.

بیرون

بین سانتافه و گرند چروکی تنها دو سال اختلاف سن وجود دارد زیرا شاسی‌بلند کره‌ای در سال ۲۰۲۳ و آمریکایی در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. هردو خودرو در نسل پنجم خود قرار دارند و بسیار بزرگ‌تر شده‌اند. بررسی را با خودروی جدیدتر یعنی سانتافه آغاز می‌کنیم که از طراحی جعبه‌ای شکل و باابهتی استفاده می‌کند و ظاهری شبیه یک شاسی‌بلند واقعی پیدا کرده است. خط سقف صاف فضای سر زیادی را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند درحالی‌که درب صندوق هم کاملاً عمودی است. نتیجهٔ چنین طراحی‌ای، شاسی‌بلندی بزرگ با طول ۴.۸۳ متر، عرضه ۱.۹۰ متر و ارتفاع ۱.۷۲ متر است. فاصلهٔ محوری سانتافه هم با ۵ سانتی‌متر افزایش به ۲.۸۱ متر رسیده درحالی‌که وزن آن در نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ۲۲۹۵ کیلوگرم است.

نسل پنجم گرند چروکی در طراحی بیرونی همچنان به سنت‌های جیپ پایبند است ولی جلوپنجرهٔ هفت شیاری حالا شکلی جدید و باریک‌تری به خود گرفته و به چراغ‌های جلوی باریکی متصل شده است. گرند چروکی فرم جعبه‌ای شکل پیشینیان خود را حفظ کرده است. این خودرو در نسخه‌های پنج‌نفره و هفت‌نفره (با نام گرند چروکی L) عرضه می‌شود که حتی نسخهٔ پنج‌نفره هم با ۴.۹۱ متر طول از سانتافه کشیده‌تر است. این شاسی‌بلند آمریکایی ۱.۹۷ متر عرض و ۱.۸۱ متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲.۹۶ متر است. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ۴Xe گرند چروکی ۲۴۳۴ کیلوگرم وزن دارد.

هیوندای سانتافه

جیپ گرند چروکی

طول ۴.۸۳ متر ۴.۹۱ متر
عرض ۱.۹۰ متر ۱.۹۷ متر
ارتفاع ۱.۷۲ متر ۱.۸۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۸۱ متر ۲.۹۶ متر

داخل

سانتافه به لطف رشد ابعاد، حالا به صندلی‌های ردیف سوم مجهز شده و به‌صورت شش یا هفت‌نفره قابل خریداری است درحالی‌که گرند چروکی معمولی صرفاً به‌صورت پنج‌نفره عرضه می‌شود و کسانی که خواهان صندلی‌های ردیف سوم در جیپ هستند باید سراغ نسخهٔ L بروند. از لحاظ فضای داخلی، در سانتافه با وجود اندازهٔ کوچک‌تر، فضای سر، پا و شانه برای سرنشینان کمی بیشتر از رقیب آمریکایی است. طراحی کابین شاسی‌بلند جدید هیوندای ساده بوده و داشبورد تحت سلطهٔ دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی ادغام‌شده در یک قاب مستطیلی است. علاوه بر این، نمایشگر سومی روی کنسول مرکزی برای کنترل سیستم تهویه در نظر گرفته شده است.

مقایسه نسل جدید هیوندای سانتافه با جیپ گرند چروکی، تقابل جسارت و اصالت - تازالار

گرند چروکی هرچند در طراحی داخلی سبک سنتی آمریکایی دارد اما با سه نمایشگر شامل دو نمونهٔ ۱۰.۱ اینچی برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سوم برای سرنشین جلو، کاملاً مدرن به نظر می‌رسد. کل کابین هم با تودوزی چرم لوکس و تریم چوب گردو تزئین شده است. صندوق بار هیوندای در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم ۷۲۵ لیتر ظرفیت خواهد داشت درحالی‌که ظرفیت صندوق جیپ در حالت عادی ۵۸۰ لیتر است و با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۴۶۰ لیتر می‌رسد.

مقایسه نسل جدید هیوندای سانتافه با جیپ گرند چروکی، تقابل جسارت و اصالت - تازالار

پیشرانه‌ها

نسل جدید سانتافه در اروپا صرفاً با دو پیشرانه هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود درحالی‌که هیوندای برای بازار آمریکا یک موتور تمام بنزینی و نسخهٔ هیبریدی را در نظر گرفته است. نسخه هیبریدی که در هردو بازار مشترک است، از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو استفاده می‌کند و ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی اما با همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری، قدرت بیشتری برابر با ۱۷۸ اسب بخار خواهد داشت. انتقال نیرو در هردو نسخه توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و خودرو به‌صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک قابل انتخاب خواهد بود. فعلاً ظرفیت باطری و برد تمام الکتریکی نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی مشخص نیست.

مقایسه نسل جدید هیوندای سانتافه با جیپ گرند چروکی، تقابل جسارت و اصالت - تازالار

از سوی دیگر، جیپ هم یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را با نام ۴xe برای گرند چروکی ارائه می‌کند که بسیار قوی‌تر از رقیب کره‌ای است. این نسخه به لطف یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو و دو موتور الکتریکی، مجموعاً ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. جیپ برای انتقال نیرو از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند و در مدل ۴xe به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. این نسخه به لطف باطری ۱۷.۳ کیلووات ساعتی، می‌تواند تا ۴۸ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

مقایسه نسل جدید هیوندای سانتافه با جیپ گرند چروکی، تقابل جسارت و اصالت - تازالار

در بخش پیشرانه‌های بنزینی اما دو خودرو به هم نزدیک‌تر هستند. سانتافه از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربو استفاده می‌کند که ۲۷۷ اسب بخار قدرت و ۴۲۱ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه متصل می‌شود. از سوی دیگر، گرند چروکی با یک موتور ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود که ۲۹۳ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، جیپ قدرت کمی بیشتر و گشتاور کمتری نسبت به رقیب کره‌ای دارد اما برای این خودرو پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 با ۳۵۷ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور هم ارائه می‌شود که دوباره اختلاف را با رقیب کره‌ای زیاد می‌کند. برخلاف نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ۴xe، گرند چروکی بنزینی در حالت استاندارد به‌صورت محرک عقب ارائه می‌شود و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است.

مقایسه مشخصات فنی

هیوندای سانتافه

جیپ گرند چروکی

هیوندای سانتافه

جیپ گرند چروکی

پیشرانه ۱.۶ لیتری PHEV ۲.۰ لیتری PHEV ۲.۵ لیتری I4 توربو ۳.۶ لیتری V6
قدرت ۱۷۸ اسب بخار ۳۷۵ اسب بخار ۲۷۷ اسب بخار ۲۹۳ اسب بخار
گشتاور ۲۶۵ نیوتن متر ۶۳۷ نیوتن متر ۴۲۱ نیوتن متر ۳۵۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ چهارچرخ جلو یا چهارچرخ عقب یا چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۹.۱ ثانیه ۶.۳ ثانیه ۸.۰ ثانیه ۷.۷ ثانیه
وزن ۲۲۹۵ کیلوگرم ۲۴۳۴ کیلوگرم ۲۱۵۵ کیلوگرم ۲۲۰۵ کیلوگرم

منبع پدال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا