اخبار سرگرمیدنیای خودرو

بوگاتی EB112، سوپراسپرت چهاردری که هیچ‌گاه تولید نشد

بوگاتی EB112 در سال ۱۹۹۳ با پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 معرفی شد و درحالی‌که قرار بود تولید شود، نهایتاً فقط سه دستگاه از آن ساخته شد.سه دهه پیش، جهان شاهد رونمایی از بوگاتی EB112 در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۹۳ بود. این ماشین با طراحی جسورانه و ویژگی‌های انقلابی خود، تأثیر ماندگاری بر جای گذاشت که حتی هنوز هم پس از سی سال احساس می‌شود. هرچند EB112 هیچ‌گاه تولید نشد اما با بدنهٔ تمام آلومینیومی و شاسی فیبر کربنی مشترک با سوپرکار EB110، میراث آن به‌عنوان نمادی از نوآوری و قدرت بوگاتی باقی ماند.

بوگاتی EB112، سوپراسپرت چهاردری که هیچ‌گاه تولید نشد - تازالار

این سوپراسپرت چهاردر که ابتدا به دلیل طراحی نامتعارفش با نظرات متفاوتی روبرو شد، خیلی زود مورد تحسین قرار گرفت و حتی مجلهٔ «اتومبیل» در بدو معرفی آن را زیباترین خودروی جهان نامید. هرچند بوگاتی قصد تولید EB112 را داشت اما متأسفانه در سال ۱۹۹۵ ورشکست شد و این ماشین در حد کانسپت باقی ماند. بااین‌حال، EB112 آغازگر طراحی‌ای بود که امروز به نماد بوگاتی تبدیل شده است.

بوگاتی EB112، سوپراسپرت چهاردری که هیچ‌گاه تولید نشد - تازالار

بعداً در طول دههٔ ۹۰، کارآفرینی بنام «گیلدو پالانکا پاستور» دارایی‌های بوگاتی را خرید که سه دستگاه EB112 را هم شامل می‌شد. سپس دو نمونه از این خودروها در سال ۱۹۹۸ تکمیل شدند که یکی به رنگ مشکی براق و دیگری آبی نفتی بود. این سه نمونهٔ EB112 تفاوت‌های ظریفی مثل محل قرارگیری چراغ‌های عقب و تغییرات آیرودینامیکی با یکدیگر دارند.

بوگاتی EB112، سوپراسپرت چهاردری که هیچ‌گاه تولید نشد - تازالار

هر سه دستگاه اما به پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی مجهز هستند که ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل است و نیرو را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. EB112 ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

به گفتهٔ بوگاتی، این سدان کانسپت آغازگر فلسفه‌ای بود که ویرون و شیرون را ایجاد کرد. طراح EB112 «جورجتو جوجارو» نیز می‌گوید این ماشین ویژگی‌های طراحی نوستالژیکی دارد که از بوگاتی‌های اواخر دههٔ ۳۰ الهام گرفته است. این ویژگی‌ها جلوپنجرهٔ نعل اسبی و شیشهٔ عقب دوقسمتی هستند که از بوگاتی تایپ ۵۷ SC آتلانتیک الهام گرفته و بعداً در ویرون هم استفاده شدند. جوجارو در ادامه می‌گوید:

EB112 از بسیاری جهات یک خودروی رؤیایی و پیشروی چیزی بود که امروزه به‌عنوان مدل‌های فست‌بک پرفورمنس بالا می‌شناسیم. این خودرو طراحی بی‌نقصی را با ویژگی‌های فنی و مهندسی که جلوتر از زمان خود بودند ترکیب کرد

بوگاتی EB112، سوپراسپرت چهاردری که هیچ‌گاه تولید نشد - تازالار

منبع پدال

Source link

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا